БОЙНИЯТ ПЪТ НА F-16

Всичко за полетите, самолетите и космическите кораби
Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 541
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

БОЙНИЯТ ПЪТ НА F-16

Мнение от bukvite » чет сеп 27, 2018 10:05 pm

(извинявам се за обилната статистика)

Използване на F-16 от Израел
Марките на корпусите на израелските F-16 дават информация за поне 7 въздушни победи и те участват в нападението на иракския ядрен реактор, както и във войната в Ливан. Самите израелтяни говорят други неща. На 26 април 1981 по време на изостряне на ситуацията в Ливан, израелски F-16 участват в нападението на Палестински военен лагер.
На 28 април е спечелен от първата въздушна победа - самолети от 117 -та ескадрила свалят от един от два вертолета Ми-8T на сирийските войски в Ливан, целият екипаж на хеликоптера загива.
На 14 юли същата година, F-16 с пилот - Амир Наум, командир на 110-та ескадрила печели първия въздушна победа над самолета МиГ-21. През май 1982 г. F-16 свалят още три сирийски МиГ-21. По време на операция "Мир за Галилея" през лятото на 1982 г. F-16 е един от двата основни израелски изтребители на ВВС. Той е широко използван във въздушен бой със сирийски предимно, остарели МиГ-21 и МиГ-23, както и Су-22 и отбелязва общо 45 потвърдени въздушни победи срещу всякакви летателни апарати.
Срещу изтребителя МиГ-23 просто, F-16 няма успехи. На 11 юни 1982 г. израелски F-16 нанасят мощен удар по наземни цели на сирийските войски и почти подавят 47-ма бригада, унищожавайки около 30 танка от общо 100. Тук информацията е противоречива. Едни източници твърдят, че 30 танка са унищожени, а други, че едва 30 танка са оцелели.
На 23 ноември, 1989 г. един Ф-16 е повреден от зенитен огън. През 1985 г. израелски F-16 сваля над Ливан сирийски безпилотен разузнавателен комплекс BP-3. Някои руски източници твърдят, че 5 F-16 са били свалени от МиГ-23MФ. На бордните им САРПП има записи, които да подкрепят твърдението за победи на сирийците . Според данни от архивите на Руската федерация, на израелските ВВС са нанесени загуби между 5 и 9 F-16.
На 7 юни 1981 г., осем израелски F-16 участваха в акция срещу ядрения реактор в Озирак – Ирак, близо до Багдад. Те бяха част от ударната група, а прикритието им бе извършено от шест F-15. В резултат на нападението реакторът в строеж, бе необратимо повреден. Израелските самолети не пострадаха.
От май 2001 г. F-16 се ограничи само в атаки срещу цели в Палестина. На 5 октомври 2003 г. в отговор на терористичното нападение в ресторант в гр. Хайфа, организиран от групата "ислямски джихад", израелски F-16 атакуваха база на групировката в Сирия. Резултатите са неясни.
През 1999 и 2000 г., на F-16 участват в редица нападения за позициите на групировката "Хизбула" в южната част на Ливан. През юли-август 2006 г. те бяха активно използвани във Втората Ливанска война. Единствената загуба беше един F-16, разбил се на 19 юли по технически причини по време на излитане; и двамата членове на екипажа са оцелели. През следващите години израелски F-16 свалиха няколко разузнавателни дрона на Хизбула. Израелските F-16 бяха използвани по време на операцията в ивицата Газа в края на 2008 г. и началото на 2009 г. По време на операцията са извършени около 500 самолетизлитания. Поради лоша организация и лошо разузнаване, повечето от атаките на F-16 доведоха само до смъртта на цивилни граждани. Пилотите на F-16 се сочат като отговорни за по-голямата част от убитите цивилни. През 2012 г. израелските F-16 бяха използвани за бомбардиране на ивицата Газа. На 17 юли 2016 г. двойка израелски F-16 излетяха за да прехванат неизвестен безпилотен самолет над Голанските възвишения. F-16 изстреляха всичките си ракети „въздух-въздух“, но не го свалиха. На 10 февруари 2018 с една ракета изстреляна по осем израелски F-16 на сирийските сили за противовъздушна отбрана е бил свален израелски F-16, а останалите повредени. Двама пилоти са ранени и катапултират. Според изявленията на Израел броят на изстреляните от противовъздушната отбрана на Сирия ракети е бил около 10. Сваленият самолет се разбива още на територията на Израел близо до Хардуф. На 5 октомври 2016 г. израелски двуместен F-16 атакуващ ивицата Газа спонтанно се запалва по неясни причини, а пилота от втора кабина загива.
Използване на Ф-16 от Венецуела
За първи път Венецуела използва F-16 през август 1987 г., за да се противопостави на колумбийската флота, която наруши морската граница. Използването на оръжия обаче не е отбелязано. По време на неуспешния опит за преврат във Венецуела, 27 ноември, 1992 г. две ескадрили на ВВС на страната, въоръжени с F-16, са останаха лоялни към правителството. Те изпълниха ударни задачи и свалят два бавноходни самолета на бунтовниците. На 12 октомври 2013 г. F-16A сваля два леки самолета, превозващи наркотици. На 29 януари 2015 г. Венецуелският F-16A над Аруба свали частния самолет CL-601, регистриран в САЩ и превозващ наркотици.
Босненската война
F-16 от Военновъздушните сили на няколко страни от НАТО участваха в патрулиране на зоната, забранена за полети над Босна, въведена през 1993 г. В един въздушен бой (28 февруари 1994) американските изтребители са свалили 5 или 4 щурмоваци „Ястреб-Галеб“ на босненските сърби, без да търпят загуби. По време на операциите по Босна, един F-16 е изгубен - той е свален на 2 юни 1995 г ., но не е ясно как. Пилотът катапултира и след няколко дни е евакуиран.
Военната операция срещу Югославия
По време на въздушната кампания през 1999 г. F-16 беше един от главните ударни самолети на НАТО. Самолети от САЩ, Белгия, Дания, Холандия и Турция участват в бойните операции. Американските самолети се използват активно за борба с югославските радари. По време на кампанията, пилотите F-16 отбелязват две въздушни победи над МиГ-29, като едната от тях е за пилот от Кралските ВВС на Холандия. Според официални данни на НАТО, един самолет е изгубен, който е свален на 2 май от ракета С-125 за ПВО. Сръбски и руски източници твърдят за по-тежки загуби - не по-малко от 7 бр. F-16.
Военна операция в Афганистан
Във въздушните операции от октомври до декември 2001 г. се включиха само американски F-16. През април 2002 г. в САЩ самолет F-16 се оказва под "приятелски огън" и атакува ответно радар на канадската дивизия (убити са 4-ма канадски войници).
Загубите на F-16 :
На 19 декември 2002 г. холандският F-16A не успява да излети, не му стига пистата. Пилотът катапултира.
На 31 август 2006 г. датски F-16A се разбива около Газни, пилотът загива.
На 3 април 2013 г. Американският F-16A се разбива в близост до летището Баграм, пилотът загива.
На 13 октомври 2015 г. американски F-16C е бил засегнат от талибански огън в провинция Пактика и прави аварийно кацане.
На 29 март 2016 г. американският F-16C е свален в близост до летище Баграм, пилотът катапултира.
С F-16 се бомбардира иракски реактор, който е едно от трите най-защитени места. На третия ден от войната група от 56 F-16 хвърля голямо количество бомби на територията на комплекса. Резултатите от бомбардировките бяха оценени като много лоши, два самолета бяха свалени. Едва на 42-и ден от бомбардировките възможността за провеждане на ядрените изследвания в комплекса е била силно отслабена, само с F-16 върху него са хвърлени над 170 бомби. По време на войната, F-16 изстреляха 36 ракети въздух-въздух AIM-9 и не постигнаха с тях никакви резултати. В иракски източници се споменава, че един F-16 е бил свален от иракски МиГ-23.
На 3 септември 1990 г. F-16C се разбива в Абу Даби. Прегаря форсажната камера на двигателя, а пилотът се катапултира.
На 8 януари 1991 г. F-16C се разбива в Саудитска Арабия. Пилотът губи пространствена ориентировка по време на нощен тренировъчен полет и се забива в Земята.
На 14 януари 1991 г. F-16A падна поради проблеми с двигателя, пилотът катапултира.
На 18 януари 1991 г. F-16A е ударен от ракета на иракската ПВО и пада.
На 19 Януари, 1991 F-16C е свален от иракски "Куб" по време на нападение над Багдад, а пилотът Хари Робъртс заловен.
На 19 Януари 1991 г. F-16С е свален над Ирак от С-125.
На 21 януари 1991 г. F-16C е ударен от ракета на иракската противовъздушна отбрана С-125 над Багдад. Тежко повреден прави аварийно кацане.
На 21 януари 1991 г. F-16C пада в Персийския залив поради дефект на собствените му оръжия. На 22 януари 1991 г. F-16C е ударен от ракета на иракската ПВО "Oсa". Самолетът прави аварийно кацане на летището в Рафа.
На 15 февруари 1991 г. F-16C се разбива, опитвайки се да кацне аварийно в Дафра, пилотът загива.
17 февруари 1991 г. F-16C се разбива в Ирак, на 40 км от Саудитско-иракската граница ,поради пожар.
На 20 февруари 1991 г. F-16C се разбива над летището в Диарбекир в Турция. Запалва се при зареждането на самолета от самолет цистерна, пилотът катапултира.
На 26 февруари 1991 г. F-16A е бил повреден от иракски огън.
На 27 Февруари 1991 F-16C е свален иракски ПЗРК "Игла", пилотът Уилям Андрюс заловен.
На 13 март, 1991 F-16C падна в Червено море през нощта по неясни причини. Пилотът катапултира.
На 11 Април 1991 на F-16A му прегаря форсажната камера по време на излитане от Саудитска въздушна база. Пилота катапултира, самолетът е изгубен.
На 27.12.1992 в южната част на Ирак, група от американски F-16D успяват да свалят един иракски МиГ-25ПД, който е бил ударен от ракета AIM-120, изстреляна от лейтенант Гари Север, иракският пилот катапултира.
На 3 август 1996 г. F-16C падна след излитане от саудитското летище в Даран. Самолетът се запалил, а пилотът катапултирал.
По време на следвоенните сблъсъци два F-16 са засегнати от иракски противовъздушен огън. F-16 се използва основно в ролята на атакуващ самолет.
По време на нахлуването на коалиционните сили в Ирак (март-април 2003 г.) F-16 нямат загуби и въздушни победи поради пълното бездействие на иракските военновъздушни сили.
24-ти март, 2003 F-16 унищожават погрешно собствен радар от ПЗРК „Патриот“ за втори път.
На 7.06.2006 с F-16 е убит лидерът на иракския клетка на Ал Кайда, Абу Мусаб ал-Заркауи.
В началото на 80-те години, СAЩ доставят на Пакистан 40 F-16A. Пакистански изтребители от средата на 1980-те години са били активни в границата на Афганистан и Пакистан. През 1987 г. пакистански F-16 поне 30 пъти нарушават въздушното пространство на съседите си. F-16 е единствения изтребител на Пакистан, който постига потвърдени въздушни победи.
На 17 май 1986 г. пакистанският F-16A печели първата въздушна победа. Пилотът на F-16 Хамид Куадри прихваща афганистански самолети над територията на Пакистан и с ракетата AIM-9L сваля единия от тях. Вторият самолет е бил атакуван с артилерийска атака от въздуха неуспешно. Куадри докладва, че е свалил Су-22, но по останките на самолета се установява, че е Су-7.
На 16-ти март 1987 пакистански F-16A над Афганистан с две ракети AIM-9L сваля афганистански Су-17 М2. Пилота катапултира.
На 30 март 1987 пакистански F-16A над територията на Афганистан сваля пътнически самолет Ан-26, всички от екипажа и пътниците 39 души загиват.
23 април 1987 г. в близост до село Тани, афганистанци откриват ракета AIM-9L от пакистански F-16 изразходила горивото си и паднала цяла без да се самоликвидира.
29 април 1987 г. пакистански F-16A се среща във въздушен бой с МиГ-23 МЛД и е свален. ТАСС съобщава, че самолетът е бил свален от противовъздушната отбрана на Афганистан.
На 4 август 1988 г. пакистанският F-16A успява да свали един съветски самолет "Су-25", пилотиран от пилота Александър Рутско.
На 3 ноември 1988 г. пакистанският F-16A печели последната победа на въздуха. Пилотът Халид сваля афганистански Су-17 с две ракети AIM-9L.
Индо-пакистански конфликт
По време на конфликта в Каргил, F-16 бяха най-модерните самолети на Пакистанските военновъздушни сили.
В края на май 1997 г. пакистанската граница е нарушена от разузнавателни MиГ-25Р на 102-ра ескадрила на военновъздушните сили на Индия. За да го прихванат, са вдигнати пакистански F-16. МиГ-25Р се отправя към пакистанската столица Исламабад, прелита над нея, след което индийският самолет се връща невредим в индийското въздушно пространство, F-16 остават безпомощни спрямо нарушителя.
В средата на 1999 г. два пакистански F-16 са прехванати успешно от двойка МиГ-29 около границата. От земята не разрешават на пилотите стрелба и инцидента се разминава.
На 8 юни 2002 пакистански F-16B с две ракети AIM-9L на пакистанския град Раджа сваля индийски БЛА израелски производство. В края на 2008 г. пакистанската F-16 прихваща индийски Мираж 2000 на границата, но не получава разрешение за огън.
Турция
Бойни самолети F-16 на турските военновъздушни сили периодично участват в бомбардировки срещу позициите на кюрдската работническа партия. На 20 декември 2016 г., когато излитат от летището на Диарбекир, турският F-16C се разбива, пилотът катапултира. Турската страна заявява, че не знае причината за загубата на самолета. Кюрдите в този ден заявиха от своя страна, че са свалили един F-16. Турски и гръцкият F-16 многократно са участвали във въздушни инциденти между въздушните сили на двете страни. На 18 юни 1992 г. по време на прихващане на два турски F-16 се разбива гръцки изтребител Мираж Ф1. На 15 юли 1993 г. по време на тренировъчен полет гръцки F-16 се разбива, според една версия той може да е свален от турски F-16.
На 8 февруари 1995 г. турски F-16, нарушава гръцкото въздушно пространство е прехванат от два гръцки Миража . Като се опитва да се измъкне от преследването на Миражите, F-16 свършва горивото, а турският пилот Мустафа Ялдаръм катапултира, а самолета му се разбива в Егейско море.
На 28 декември 1995 г. два турски F-4E, въоръжени с ракети въздух-въздух, нахлуват в гръцкото въздушно пространство в района на остров Лесбос. За прехват на нарушителите са вдигнати два гръцки F-16C. По време на маневрирането единия турски "Фантом" пада в морето. Единият турски пилот загива, а вторият е пленен.
На 8 октомври 1996 г. гръцки изтребител Мираж 2000 е свален от турски F-16D. Информацията за този случай е скрита и от двете страни и е призната от турските власти едва през 2003 г.
На 23 май 2006 г. двойка гръцки F-16C излитат на прехват два турски RF-4E и два F-16C, които нарушават въздушното им пространство . По време на прихващане на нарушителите на 15 километра от остров Карпатос над морето се стигна сблъсък във въздуха на гръцки и турски F-16 и двата самолети се разбиват. Гръцкият пилот загива, а турският оцелява. Счита се, че и турците и гърците в инцидентите са изгубили по три самолета F-16.
Гражданска война в Сирия
На 10 октомври 2012 г. два турски F-16C прeхванаха сирийски пътнически самолет A-A320 . Турските изтребители принудиха пътническия самолет да извърши аварийно кацане в Анкара. Сирийската страна обвини Турция във въздушно пиратство.
На 13 май 2013 г. по турско-сирийската граница по неизвестна причина, турски F-16C се разби. Пилотът успял да предаде съобщение - "Катапултирам", след което връзката изчезва, а самолетът се разбива в едно село.
През септември 2013 г. турските F-16 свалят сирийски военен транспортен хеликоптер Mи-17, твърдейки, че нахлува във въздушното пространство на Турция. На 23 март 2014 г. турски F-16 свалят сирийски МиГ-23 МЛ, за който твърдят, че нахлул във въздушното пространство на Турция. Останките на самолета са открити на територията на Сирия.
На 24 ноември 2015 с турски F-16 е свален руски фронтови бомбардировач Су-24М, които според руснаците е бил във въздушното пространство на Сирия. Според турските власти е влязъл на територията на Турция, и нарушил границата за няколко секунди, което в крайна сметка не отговаряше на действителността. Су-24-та се разби и падна на сирийска територия.
Преврата в Турция
През юли 2016 г. F-16 се използва от двете страни. През нощта, 15 юли F-16 хвърли 900 кг (GBU-10) бомба на полицейското управление в Гьолбашъ и свали полицейски хеликоптер S-70i „Блек Хоук" и уби седем полицаи. Друг F-16 хвърли GBU-10 в централата на полицейските специални сили в Гьолбашъ, което доведе до смъртта на повече от 40 турски полицаи от специалните им сили. Сутринта на юли F-16 е бомбардирана въздушна база и разрушени няколко хеликоптери AH-1W и S-70.
Гражданска война в Сирия
Йорданските военновъздушни сили използваха F-16, за да нападат позициите на ИД в Сирия. На 12.24.2014 един йордански F-16 е бил свален в близост до сирийския град Ракка.
Въоръжен конфликт в Йемен
24 февруари 2017 г. над Йемен е свален йордански F-16, пилотът е катапултирал.
Саудитска Арабия
До края на месец октомври 2015 г. е станало ясно, че два F-16 на Саудитска ВВС са свалени над Йемен, първия на 24 май, а вторият на 15 октомври. Преди това се е считало, че свалените самолети не са били F-16.
Въоръжен конфликт в Йемен
На 9 Май 2015 един F-16C на Мароко е бил поразен от стрелково оръжие в провинция Саада, пилотът загинал.
Според официална информация от USAF и НАТО техни F-16 са придобили общо осем въздушни победи. Всички победи са спечелени в Ирак и на Балканите. От поразените цели 5 са свалени с AIM-120, а три с AIM-9.
Освен това, според официалната информация ВВС Израел, израелски F-16 са свалили около 40 летателни апарата, включително дронове на Сирия.
Общият брой на въздушни победи F-16 на пилотите от Съединените щати, Израел и страните от НАТО са около 50. Според данни на General Dynamics, от 1992 г. не е изгубен нито един F-16 във въздушен бой.
В същото време едно от най-големите бедствия за USAF e свързанo с Ф-16 и е станало на 23 март 1994 г. над летището на Папа Фийлд в Северна Каролина. Кацащ F-16 на височина от около 100 метра се сблъсква със С-130Е. Херкулеса успява да кацне, но пилота (пилотите?) на F-16 катапултира. Падащият F-16 се сблъсква с един C-141B на който по това време мисля, че се качват парашутисти ( не съм съвсем сигурен). При сблъсъка и двете машини са унищожени, 24 американски парашутисти са убити и 84 са ранени и осакатени. Този инцидент се нарича още - "Зелената катастрофа". Към юни 2016 г. са съобщени повече от 650 инцидента, довели до загубата на самолети F-16, което представлява 13% от общия им брой.
(използваните данни са публични - www)

СЛЕДВАТ ИЗВОДИ В ПРОДЪЛЖЕНИЕТО
Борис Палатински

Отговори