Космическа тема

Всичко за полетите, самолетите и космическите кораби
Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Космическа тема

Мнение от bukvite » чет май 17, 2018 11:03 am

Автоматичната междупланетна станция на Япония "Хаябуса 2" бавно, но постепенно се доближава до астероида Рюгу, като пристигането се очаква да стане в края на юни или началото на юли. Точната дата не е фиксирана - за разлика от други роботизирани мисии, които се изстрелват с ракети направо към крайната си цел, а после пристигат в строго конкретен ден чрез еднократно запалване на ретроракетни двигатели, "Хаябуса 2" използва йонни двигатели. Йонните двигатели създават прекалено малка тяга, но за сметка на това работят практически постоянно.

За последен път "Хаябуса 2" засне Рюгу на 26-ти февруари. Оттогава насам йонните двигатели работиха почти непрекъснато, а снимки не бяха правени. Но на 11-ти май ръководството на мисията изключи временно двигателите, след което бяха заснети три нови снимки - на 12-ти, 13-ти и 14-ти май, в интервал от 24 часа.

Изображенията ще се използват за точното определяне на орбитите на Рюгу и "Хаябуса 2".
Изображение
Анимация на трите снимки, заснети в периода между 12-ти и 14-ти май. Photo credit : JAXA, Kyoto University, Japan Spaceguard Association, Seoul National University
Снимките бяха заснети с помощта на Звездния трекер - инструмент, който се използва за ориентирането на космическия апарат чрез измерването на позицията на околните звезди.

Напомням на читателите, че "Хаябуса 2" бе изстреляна успешно през декември 2014 година. Мисията е възвръщаема - целта е да се вземат проби от астероид, след което те да се доставят на Земята за по-нататъшно изследване в лаборатории. След пристигането на "Хаябуса 2" в орбита около Рюгу през това лято, по-късно на повърхността на астероида ще бъдат спуснати европейският спускаем апарат "Маскот", както и три японски астероидохода "Минерва". Напускането на "Хаябуса 2" с вече взетите проби е планирано за 2019-та, след което роботизираната станция ще се отправи обратно към Земята. Завръщането на родната ни планета ще е факт в края на 2020-та.

"Хаябуса 2" е втората възвръщаема мисия на Япония до астероид. Първата "Хаябуса" бе изстреляна през 2003 година. Тя успешно пристигна около астероида Итокава през 2005 година, след което се завърна на Земята през 2010 година. Това бе първата доставка на проби от астероид към Земята с помощта на космическа мисия.

За повече информация: http://www.hayabusa2.jaxa.jp/topics/20180515_e2/
Светослав Александров
http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-2 ... re-arrival

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » чет май 17, 2018 1:57 pm

Днес е важен ден за китайското космическо предприемачество, след като стартъп компанията УанСпейс проведе своето дебютно изстрелване на ракета! Това бе първият полет на ракета, разработена от китайска частна компания.

Полетът беше проведен в 02:33 ч. българско време от тестовия космодрум на компанията в северозападен Китай. Скоростта на ракетата надхвърли пет пъти тази на звука, а достигнатата височина бе 40 километра - почти половината път до космическото пространство.

Изстрелването първоначално беше оповестено, че ще се случи през месец юни, така че ранният старт няма как да не ни изненада. Въпреки това частната китайска космическа индустрия се развива доста бързо. И все пак тя ще трябва доста да наваксва - американската космическа компания СпейсЕкс е основана през 2002 година, а Блу Ориджин - през 2000 година. Днес и двете фирми изстрелват възвръщаеми ракети и полезни товари срещу заплащане, но "разцветът" им се случи съвсем наскоро. За разлика от тях китайската компания УанСпейс е основана през 2015, а днес сме свидетели на първия старт - едва три години след положеното начало!

УанСпейс обаче се цели в различен тип пазар от този на СпейсЕкс, така че двете компании не са в пряка конкуренция. СпейсЕкс изстрелва големи спътници с "Фолкън 9", а скоро ракетата ще трябва да започне да превозва и хора. УанСпейс иска да изстрелва по-малки товари, но на много по-ниска цена. Днешният полет на ракетата "OS-X" бе суборбитален, а до края на годината очакваме дебюта на малката орбитална ракета "OS-M". Според УанСпейс цената на изстрелване на 1 килограм полезен товар ще възлиза на $10 000 долара, много по-малко от това, което изискват западните комерсиални компании. Ракетите на китайския стартъп са с изключително просто устройство и разчитат на твърдогоривни двигатели.


Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » чет май 17, 2018 5:53 pm

Космическият кораб на Орбитал "Сигнус" е предвиден да лети не по-рано от тази неделя, на 20-ти май в 14:04 ч. българско време. Сред списъка на полезния товар [1] присъства "EnduroSat One".

"EnduroSat One" е построен от българската стартъп компания EnduroSat. Това представлява спътник от типа "CubeSat", направен от една стандартизирана единица - 1U, 10 на 10 на 10 cm. Основната мисия на "EnduroSat One" е да популяризира радиолюбителските дейности в България.
Изображение

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-2 ... -on-cygnus

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » нед май 20, 2018 1:31 pm

Изображение
Космическият телескоп на НАСА "Тес" се сближи по план с Луната на 17-ти май, съобщи екипът на мисията в Туитър [1]. По време на сближението телескопът беше на разстояние 8 253.54 километра от лунната повърхност.

Другата голяма новина от мисията е, че "Тес" направи успешно своята първа снимка с помощта на една от четирите камери на борда [2]. Ярката звезда в долната част на снимката е Бета Кентавър, а освен нея се виждат над 200 000 други звезди в рамките на това единствено изображение. В горния десен ъгъл е мъглявината "Въглищарски чувал".

Напомням на читателите, че "Тес" (на англ. TESS = Transiting Exoplanet Survey Satellite) беше изстрелян успешно на 19-ти април в 01:51 ч. българско време с помощта на ракетата на СпейсЕкс "Фолкън 9". Телескопът ще търси извънслънчеви планети (екзопланети) на разстояние между 30 и 300 светлинни години от Земята, като ще се използва т.нар. "транзитен метод". Облитането на Луната беше с цел поставянето на телескопа в специална орбита в 2:1 резонанс с естествения ни спътник, от която ще наблюдава 85% от нощното небе.

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-2 ... es-by-moon

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » нед май 20, 2018 1:33 pm

Китай се готви да изстреля този понеделник, на 21-ви май, в 00:00 ч., специален комуникационен сателит "Чьечиао" към точката на Лагранж L2. Това представлява гравитационно стабилно място, намиращо се на 64 000 километра отвъд обратната страна на Луната. От това място спътникът ще комуникира със спускаемия апарат "Чанг'е 4", който ще бъде изстрелян към Луната през ноември или декември тази година.

Това ще е първото кацане на обратната страна на Луната в историята на човечеството. До този момент нито САЩ, нито СССР са изпращали успешно спускаем апарат към страната, която не се вижда с просто око към Земята. Както американските пилотирани експедиции "Аполо", така и съветските от серията "Луна" са се спускали върху видимата страна. Ясно е, че ако Китай успее, ще е огромен престиж за страната.

Но постижението съвсем няма да е тривиално. Всеки апарат, който би се намирал от обратната страна на Луната, ще е в пълно радиозатишие. Затова има нужда от специален комуникационен спътник и "Чьечиао" ще изпълнява отговорната задача да осъществява връзката между Земята и "Чанг'e 4".

"Чьечиао" не е само комуникационен спътник - на него е монтиран астрономически експеримент, който ще търси радиосигнали от раждането на нашата Вселена и ще изучава слънчевия вятър в близост до Луната. Освен това ракетата "Лонг Марч 4С", която ще има задача да го изстреля, ще прати към Луната и два допълнителни микроспътника "Лонгчян-1" и "Лонгчян-2". Микроспътниците също ще се занимават с радиоастрономия. Макар и да не са от типа CubeSat, каквито са наскоро изстреляните към Марс спътници на НАСА "МарКО А" и "МарКО Б", те тежат 45 килограма и ще работят в 200x9000 километрова окололунна орбита.

Мисията "Чанг'e 4" е изключително амбициозна, при това Китай я осъществява не изцяло самостоятелно, а на борда ще има научни експерименти от Холандия и Германия. На борда на спускаемия апарат, който ще излети в края на годината, ще има и живи организми.

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » пон май 21, 2018 8:58 am

Късно тази нощ в 00:28 ч. българско време от космодрума Сичан излетя ракетата "Лонг Марч-4С". На борда й се намираха основният спътник "Чьечиао" и два микроспътника "Лонгчян-1" и "Лонгчян-2".

Китайските медии потвърдиха, че изстрелването бе успешно. Приблизително 25 минути след началото на старта "Чьечиао" благополучно се отдели от горната степен на ракетата-носител, разгърна своите слънчеви панели и комуникационните си антени.

"Чьечиао" ще пътува към точката на Лагранж Л2. Това представлява гравитационно стабилно място, което се намира на 64 000 километра отвъд обратната страна на Луната. От това място спътникът ще комуникира със спускаемия апарат "Чанг'e 4", който ще бъде изстрелян към Луната през ноември или декември тази година. "Чанг'e 4" ще е първият опит в историята на човешката космонавтика за кацане от обратната страна на Луната - до този момент нито САЩ, нито СССР са изпращали нито пилотирана, нито роботизирана мисия до това място. Всички исторически мисии, както съветските роботизирани "Луна", така и американските "Аполо" са извършвали кацания от видимата страна на Луната.

Самото кацане на обратната страна на Луната е изключително предизвикателство, тъй като спускаемият апарат би бил извън радиообхвата на наземните станции. Затова е нужен комуникационен спътник като "Чьечиао", който да осъществява радиовръзката Луна-Земя. При все това "Чьечиао" не е само комуникационен спътник - на него е монтиран астрономически експеримент, който ще търси радиосигнали от раждането на нашата Вселена и ще изучава слънчевия вятър в близост до Луната.

Микроспътниците "Лонгчян-1" и "Лонгчян-2" тежат 45 килограма. Макар да не са от типа CubeSat, каквито са наскоро изстреляните към Марс спътници на НАСА "МарКО А" и "МарКО Б", на тях също са възложени надежди - те ще проведат свои собствени радиоастрономически опити. Микроспътниците ще работят в окололунна орбита с параметри 200 на 9000 километра.

Спускаемият апарат "Чанг'e 4", освен че ще излети през ноември или декември, за да осъществи кацане на обратната страна на Луната, ще носи със себе си т.нар. "мини-биосфера" - метален контейнер с размери 18 на 16 cm, обем от 0.8 литра и общо тегло от 3 килограма. Ще бъдат направени опити да се отгледат на Луната картофи и арабидопсис (малко растение, което е от семейството на зелето - сем. Кръстоцветни - Brassicaceae). Учените се надяват, че растенията ще се развият до етапа на цъфтеж.

Макар и да имаше голям интерес към изстрелването тази нощ, Китай не осигури излъчване на живо, за голямо разочарование на феновете на мисията. През изминалите години и десетилетия китайците бяха сравнително отворени и осигуряваха излъчвания в реално време за пилотираната програма, както и за лунната си програма. Но това се промени миналата година, след като тежкотоварната ракета "Лонг Марч 5" аварира скоро след изстрелването си пред очите на милиони зрители. Оттогава насам практически не е имало излъчване в реално време на какъвто и да е китайски старт. За съжаление броени часове преди старта бе потвърдено, че и тази нощ полетът ще е под ембарго, а първите кадри ще се появят минимум два часа, след като то е приключило.

Но пък хубавото на нашия високотехнологичен век е, че нищо не може да остане скрито-покрито, особено в космическата програма. Неизвестен човек осигури неофициално излъчване в реално време през телефона си, така че най-запалените космически ентусиасти пак успяха да видят излитането.


Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » пон май 21, 2018 9:41 pm


Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » съб май 26, 2018 7:52 am

Илън Mъcĸ пoĸaзa в cвoя Тwіttеr aĸayнт гoтoвия пилoтиpaн ĸocмичecĸи ĸopaб Сrеw Drаgоn, пpeднaзнaчeн зa тpaнcпopтиpaнe нa acтpoнaвти дo и oт Meждyнapoднaтa ĸocмичecĸa cтaнция.
Сrеw Drаgоn e чacт oт пpoгpaмaтa нa CAЩ зa paзвитиeтo нa чacтнитe пилoтиpaни ĸocмичecĸи ĸopaби зa тpaнcпopтиpaнe нa acтpoнaвти Соmmеrсіаl Сrеw Dеvеlорmеnt.

Kъм днeшeн дeн тpaнcпopтиpaнeтo нa acтpoнaвти дo MKC cтaвa изцялo c пoмoщтa нa pycĸитe ĸocмичecĸи ĸopaби „Coюз“. Cпopeд нaличнaтa ĸъм днeшeн дeн инфopмaция, Сrеw Drаgоn щe cъбиpa 7 дyши eĸипaж или чeтиpи дyши и пoлeзeн тoвap. Сrеw Drаgоn нe caмo щe ocигypи нeзaвиcимocттa нa CAЩ oт Pycия, нo и щe нaмaли цeнaтa oт днeшнитe $80 милиoнa нa $20 милиoнa зa eднo мяcтo. Πpи тoвa c възмoжнocт зa oщe пo-гoлямo нaмaлявaнe нa цeнaтa.
Изображение


Πъpвият дeмoнcтpaциoнeн пoлeт нa Сrеw Drаgоn e плaниpaн зa мeceц aвгycт тaзи гoдинa, a пилoтиpaния – пpeз мeceц дeĸeмвpи. Зa изcтpeлвaнeтo щe ce изпoлзвa нaй-нoвaтa мoдифиĸaция нa paĸeтaтa нa ЅрасеХ – Fаlсоn 9 Вlосk 5. Taзи paĸeтa тpябвa дa извъpши oщe 6 ycпeшни изcтpeлвaния зa дa пoлyчи paзpeшeниeтo нa NАЅА зa изпoлзвaнe в пилoтиpaни миcии.

B мoмeнтa Сrеw Drаgоn aĸтивнo ce тecтвa в зaвoдa нa ЅрасеХ. Cлeд тoвa щe бъдe извoзeн дo cтaнциятa NАЅА Рlum Вrооk зa cлeдвaщитe тecтoвe в нaй-гoлямaтa в cвeтa тepминaлнa вaĸyyмнa ĸaмepa (ЅРF).

Вижте повече:https://www.kaldata.com/it-%d0%bd%d0%be ... 84605.html

Потребителски аватар
thorn
Site Admin
Мнения: 5260
Регистриран: съб апр 21, 2018 10:56 pm

Re: Космическа тема

Мнение от thorn » нед май 27, 2018 11:26 pm

Изображение

Изображение

Изображение

Снимки от Марс.

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » вт май 29, 2018 11:33 am

Изображение
Pъĸoвoдитeлят нa ĸoмпaниитe Аmаzоn и Вluе Оrіgіn Джeфф Бeзoc зaяви, чe пpeз 2020 гoдинa възнaмepявa дa извeдe в opбитa ĸocмичecĸитe ĸopaби зa мнoгoĸpaтнo изпoлзвaнe Nеw Glеnn.
Ocвeн тoвa Бeзoc зaeднo c NАЅА cъздaвa нoвa paĸeтa зa ĸoлoнизaция нa Лyнaтa. Ho aĸo дoгoвopитe c NАЅА нe ce пoлyчaт, тoй e гoтoв дa изxapчи пoчти вcичĸитe cи пapи зa тoзи пpoeĸт. Toвa ca нaд $133 милиapдa.


Изображение
Бeзoc иcĸa дa пpexвъpли тeжĸaтa пpoмишлeнocт нa Лyнaтa. Toй ĸaзa, чe в нeдaлeчнo бъдeщe милиoни xopa щe paбoтят в ĸocмoca. Cпopeд милиapдepa, тoвa e eдинcтвeният нaчин дa ce нaмaли ĸoнcyмaциятa нa eлeĸтpичecĸa eнepгия пpи пpoизвoдcтвoтo и eĸoлoгичнoтo нaтoвapвaнe нa плaнeтaтa. Зaвoдитe в ĸocмoca щe изпoлзвaт пpeдимнo cлънчeвa eнepгия.

„Щe тpябвa дa нaпycнeм тaзи плaнeтa и дa я нaпpaвим пo-дoбpa. Hиe пpocтo щe я нaпycнeм, a ĸoитo иcĸaт дa ocтaнaт, нeĸa ocтaнaт. Зeмятa нe e нaй-дoбpoтo мяcтo зa тeжĸa пpoмишлeнocт. Зaceгa ни e yдoбнo, нo в нeдaлeчнo бъдeщe – cлeд дeceтилeтия или нaй-мнoгo 100 гoдини, нa Лyнaтa щe бъдe пo-лecнo дa ce пpoизвeждa вcичĸo тoвa, ĸoeтo cмe cвиĸнaли дa пpoизвeждaмe нa Зeмятa. Haпpимep, пpoизвoдcтвoтo нa paĸeтнo гopивo. Ha зeмятa щe ocтaнe лeĸaтa пpoмишлeнocт, a „мpъcнoтo“ пpoизвoдcтвo щe изнeceм извън пpeдeлитe нa плaнeтaтa„.

Дa нe зaбpaвямe, чe мoдyлът Вluе Мооn e плaниpaн дa бъдe изпpaтeн нa Лyнaтa в cpeдaтa нa 2020-тe гoдини. Πo тoвa вpeмe и ĸocмичecĸaтa ĸoмпaния нa Илън Mъcĸ ЅрасеХ тpябвa дa извъpши cвoя пъpви пoлeт дo Mapc c пoлeзeн тoвap.

Вижте повече:https://www.kaldata.com/it-%d0%bd%d0%be ... 84976.html

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » вт май 29, 2018 4:25 pm


Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » вт май 29, 2018 10:21 pm

Днес частната компания Върджин Галактик измина още една стъпка по пътя на комерсиализацията на космонавтиката, след като космическият кораб "Юнити" от серията "СпейсШипТу" проведе успешно втория си тестов ракетен полет! Двигателят на кораба работеше в продължение на 31 секунди, а достигнатата височина според официалното прессъобщение на компанията бе 35 километра. Имайки предвид, че Върджин Галактик използва 80-километровата граница, която в САЩ обозначава прехода между земната атмосфера и космическото пространство, можем да кажем, че днес "Юнити" измина близо половината път до космоса! Едва първата половина на 2018-та сме, а с тези два ракетни полета зад гърба си частната компания наистина може да се превърне в първата, осъществила до края на годината пилотиран космически полет.

Изображение

Също както при полета на 5-ти април, така и днес "Юнити" бе пилотиран от Марк "Форджър" Стъки и Дейв Макей. Самолетът-носител "Ийв" беше управляван от Никола Песил и СиДжей Стъкроу.

Смисълът на днешния полет бе да се съберат данни по време на свръхзвуковата фаза (достигнатата скорост бе 1.9 Маха), като бяха използвани сходни параметри с тези, които ще се ползват и при комерсиалните полети. Полетът беше наблюдаван от самия Ричард Брансън, създател на компанията.

"Днес ние станахме свидетели на "Юнити" в неговата естествена среда, летейки бързо със своята ракетна мощ, с нос, насочен твърдо нагоре към черното космическо небе", коментира Брансън след завръщането на кораба. "Пътеката, която "Юнити" проправя, е една от многото, по която хиляди от нас ще поемат след време, и тя ще помогне да споделим перспектива, която е съдбоносна за решаването на някои от най-големите предизвикателства за човечеството на Земята".

Екипът от инженери вече анализира събраните данни от днешния полет и ще подготви "Юнити" за ново изстрелване.

Междувременно Ричард Брансън посети съоръжението на фирмата СпейсШип Кампъни, която произвежда два нови космически кораба за нуждите на Върджин Галактик.

Напомням на читателите, че Върджин Галактик иска да предлага туристически полети за всеки един желаещ да посети космоса. За съжаление в миналото плановете на компанията се сблъскаха с неочаквани трудности. Най-тежкият момент бе на 31-ви октомври 2014 година, когато първият кораб "Ентърпрайз" се разпадна над пустинята Мохаве малко след запалването на двигателя. При инцидена загина пилотът Майкъл Олсбъри, а неговият колега Питър Сийболд бе тежко ранен. Мнозина прогнозираха, че краят на компанията е близо, че няма как тя да продължи напред след такава публична трагедия. Но Върджин Галактик се съвзе, като на 8-ми септември 2016 г. новият кораб "Юнити" летя за пръв път в прикачено състояние. На 3-ти декември 2016-та корабът за пръв път летя самостоятелно на планиращ полет, а на 5-ти април 2018-та бе проведен първият реален ракетен полет.

С достигнатата днес височина от 35 километра Върджин Галактик почти изравни съветските постижения от 70-те години. Пилотът Александър Федотов е достигнал височина от близо 38 километра със своя силно модифициран самолет "МиГ-25" през 1977-ма - това е досегашният рекорд за реактивен самолет. Ракетоплани като "Юнити" обаче ще трябва да са в състояние да достигнат и по-голяма височина, чак до космоса.

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » пет юни 01, 2018 10:11 pm

Изображение
Бюджетните съкращения на Роскосмос ще доведат до невъзможност да създаде своята ракета от среден клас "Союз-5", предвидена като конкурент на американската ракета носител Falcon 9 на компанията SpaceX, заяви пред РИА Новости научният ръководител на Института за космическа политика Иван Моисеев.

"Можем да кажем, че това, което доскоро планирахме - свръхтежка ракета - не ни е необходима, защото нямаме товари за нея, а за нея ще отидат един милиард само за предварителен проект. Така че е съмнителна целесъобразността на разработката на Нова ракета носител, защото добре е известно колко товари имаме да извеждаме и тяхното количество няма да нараства много ", коментира експертът.

Според него ракетите, които Русия притежава "се справят доста добре с товарния поток". Освен това, новата ракета Ангара практически не се използва, а за нея са изразходвани значителни бюджетни средства. "Трябва да се прави нова ракета, ако има зада
ча да достави нещо, което старите ракети не могат", добавя Мойсеев.

"Союз-5" се разработва от корпорация "Енергия" като бъдеща основна руска ракета със среден клас.

Първият старт на ракетата носител се предвижда за 2022 г. от космодрума Байконур. "Союз-5" е всъщност една подобрена версия на руско-украинската ракета "Зенит" и е обявена като конкурент на американската Falcon 9 на компанията SpaceX.

"Союз-5" представлява двустепенна средна ракета. Стартовата маса на носителя е около 530 тон, дължина 61,87 метра (с транспортния пилотиран кораб „Федерация” - 65,9 метра), диаметър 4,1 метра, двигателят на първата степен е РД171МВ, двигателят на втората степен е РД0124МС. Компоненти на горивната смес: окислител – течен кислород, гориво - нафтил. Може да изведе 18 тона полезен товар на ниска околоземна орбита от космодрума Байконур.
https://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/ ... 08896.html

Потребителски аватар
thorn
Site Admin
Мнения: 5260
Регистриран: съб апр 21, 2018 10:56 pm

Re: Космическа тема

Мнение от thorn » съб юни 02, 2018 12:20 am

Жалко.

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » вт юни 05, 2018 9:34 am

Марсоходът на НАСА "Кюриосити" за пръв път успя да анализира скални проби на Марс след октомври 2016 година! С това НАСА можа да преодолее повреда на пробивната машина, който порази марсохода през декември същата година.
Изображение

Машината използва два стабилизатора, за да може да се застопори към скалите. За съжаление повреден мотор пречи на бургията да се разгъва и свива между тях. След месеци усилия екипът на мисията успя да разработи нов метод за пробиване на скали. "Кюриосити" вече използва цялата си роботизирана ръка, за да изтласква бургията напред - по същия начин, по който майстор у дома би използвал бормашина, за да пробие отвор в стената. Разликата е, че майсторът го прави спонтанно, без да се замисли, докато програмирането на робот за същата цел е истинско предизвикателство.

На 20-ти май "Кюриосити" проби нова скала на Марс, а на 31-ви май беше приложен иновативен метод за преразпределянето на скалния материал и подаването му към научните инструменти. По принцип марсоходът е екипиран със специален прибор, който може да извършва това разпределяне, но в настоящото положение на бургията екипът няма достъп до него. Новият метод е разработен с помощта на тестов марсоход, намиращ се тук, на Земята. Отне известно време да се приложи и на Марс, тъй като там атмосферата е разредена, а гравитацията - по-слаба. Екипът трябваше да внимава - твърде малко доставени проби би било недостатъчно за техния анализ, а твърде много би задръстило отверстията на научните прибори или би компрометирало бъдещи изследвания.

Сега най-накрая усилията се увенчаха с успех. До този момент пробите успешно са доставени към минералогичната лаборатория, а през следващите дни ще бъдат доставени и към химичната лаборатория.

"Научният екип беше уверен, че инженерите ще сполучат - толкова уверен, че се придвижихме назад към място, на което пропуснахме да пробиваме", съобщи Ашуин Васадава, водещ учен от мисията. "Ходът даде резултат и сега имаме ключова прова, която иначе можеше никога да не получим. Твърде забележително е да преживеем момент като този пет години от началото на мисията. Това означава, че можем да възобновим изучаването на планината Шарп, която "Кюриосити" изкачва, с нашия пълен набор от научни инструменти".
https://www.nasa.gov/feature/jpl/mars-c ... in-action/

Потребителски аватар
thorn
Site Admin
Мнения: 5260
Регистриран: съб апр 21, 2018 10:56 pm

Re: Космическа тема

Мнение от thorn » вт юни 05, 2018 4:13 pm

Тези поне се занимават с нещо смислено.

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » ср юни 06, 2018 9:19 am

Това според мен е оттатък фантастиката, но звучи интересно!
Изображение

Изглежда, че руските космически разработчици са започнали да вземат пример от Илон Мъск. Появиха се съобщения за възраждане на полузабравения проект за руска многостепенна ракета с връщащи се на Земята степени. Ще може ли предлаганата технология да бъде истинска конкуренция на американските ракети?

В Русия разработват многостепенна, завръщаща се космическа ракета, съобщи ръководителят на проектната група на Фонда за перспективни изследвания (ФПИ) Борис Сатовский.

Заместник директорът на Авиационния комплекс „С.В. Илюшин“ по управлението на проектите Дмитрий Герасимов заяви, че разработчиците са създали няколко варианта на многостепенната ракета носител. Според него след изучаването на проектите на многостепенните ракети-носители, специалистите са решили, че за Русия най-интересно е завръщането чрез самолет.

Над проекта работят специалисти от Фонда за перспективни изследвания, „Роскосмос“ и Експериментален машиностроителен завод „Мясищев“, влизащ в дивизиона транспортна авиация на ПАО „ОАК“. Сега проектът е завършен, обликът на ракетата е определен и през 2022 г. се планират полетни изпитания. „Резултатът от изследванията трябва да стане напълно функциониращ демонстратор с ракетни двигатели, който да може да изпълни целия цикъл от изпитания, започвайки от старта и извеждането на необходимата височина, до завръщането и автоматичното кацане“, отбеляза Герасимов.

В такъв случай това ще бъде първата ракета от подобен тип н Русия. Според Сатовский, „инженерно-конструкторските изработки показаха достатъчна технологична готовност за създаване на демонстратор“.

Става дума за ракетно-космическа система от свръхлек клас, която може да извежда в космоса полезен товар с маса до 60 кг. Ракетата ще се стартира от мобилни пускови комплекси. Очаква се на височина от 59-66 км. първата степен да се отделя и приземява „на обичайна писта“. „ В базовата конструкция във завръщащия се блок ще бъде използвано правоъгълно крило с голям размах и класическо опашно оперение“, съобщи Сатовский. При завръщането ще се задейства „модифициран сериен турбореактивен двигател“.

Фондът очаква, че извеждането на полезния товар ще стане 1,5-2 пъти по евтино. Планира се всеки блок да се разчита на 50 полета без замяна на водещите двигатели. Двигателите ще работят с криогенно гориво „течен-кислород, втечнен метан“.

При разработката на новата ракета се използва технология от проекта „Байкал“, който е за ускорителя с многократна употреба на първата степен на ракетата-носител „Ангара“. Разработен е в Държавния космически научно-производствен център „Хруничов“ съвместно с НПО „Молния“. Основната идея на проекта е в това, че изпълняващия задачата ракетен ускорител, отделил се от носителя, автоматично да се връща на мястото на старта и да се приземява на самолетна писка като крилат безпилотен летателен апарат. За това на опашния отсек ще се постави оперение – кил с рул, към междублоковия отсек ще се прикрепя крило, а в главната защитна обвивка ще поставят турбореактивен двигател.

Идеята за завръщането на ракетните блокове и тяхната многократна употреба отдавна тормози умовете на инженерите. По подобен начин искат да направят блок „А“ на лунния носител Н1, американците опитват да направят надуваемо крило за „Сатурн 5“. Накрая, парашутите спускат в Атлантическия океан твърдогоривните ускорители на „Шътъл“, парашутно-ракетна система за спасение е изпитвана (но не и в реални полети) за първата степен на „Енергия“. И да не говорим за множеството по-малки проекти, в това число и много нови, такива като ракетата „корона“. Единственото изключение става известният проект на Илон Мъск – той успява да създаде и успешно да изпита завръщащи се ракетни степени.

Проектът „Байкал“ е представен пред публиката още преди 17 години на изложението МАКС-2001, но тогава не отива по-далеч от макет. Един от проблемите на многократните ракетни степени е повишената маса в сравнение с универсалните ракетни модули (18 срещу 8,5 тона) и снижаването на товароподемността едва ли не два пъти. И това не е единственото затруднение.

„В схемата, предлагана за „Байкал“ е необходим допълнителен двигател. Той трябва да се разработи, няма го в природата. И той трябва да се пренесе.Разработката струва скъпо, тежи много. Освен крилата се нуждаят и от специално оборудвано летище, заяви ръководителя на Института по космическа политика Иван Моисеев. С един поглед на схемата може да се каже, че това няма да е необходимо, убеден е той.

Член-кореспондентът на Руската академия по космонавтика „Циолковски“ Андрей Йонин се придържа към друго мнение. „Понякога технологиите се раждат без да им е дошло времето“. Поради това проектът „Байкал-Ангара“ не е осъществен навремето. Освен това многократно използваните степени имат смисъл, когато има голям товаропоток и благодарение на него може да се снижи стойността на старта. В началото на века няма голям товаропоток, посочи той.

Бившият директор на „Роскосмос“ Игор Комаров, говорейки за успехите на SpaceX на Илон Мъск заяви, че сега завръщащите се степени дават едва 10% икономия в сравнение с еднократните, но в „Роскосмос“ виждат бъдещето именно в ракетните степени за многократна употреба.

Разработката на подобни ракети е „световна тенденция, ако искате мода“, отбеляза Моисеев. Със създаването на свръхлеки ракети за извеждане на малки товари се занимават САЩ, Китай, Европа. Но „при нас са малко такива малки товари“. Така че възниква въпросът – колко ще струва това и защо е нужно? Експертът напомни, че „когато има малко изстрелвания, това се превръща в излишен разход“.

Многократно използваните степени имат смисъл, убеден е Йонин. Въпреки това той подчертава, че за това е нужен голям товаропоток. Например Мъск предполага, че ще има такъв, защото той участва в разработката на спътниковата система Starlink за предоставяне на достъп към интернет към целия свят. Мъск има планове да стартира 10 хил. спътника. На първия етап, най-вероятно ще има значително по-малко, но „в близките години такъв огромен поток на изстрелванията ще се появи“, смята експертът.

„Освен това, ако се сравни с аналогичната система SpaceX, то предполагаемата система е по-тежка, по-скъпа и по-ненадеждна“, смята Моисеев. Да се вземе като образец „Байкал“ и да се направи от него на хартия една ракета е възможно. Но технологията с връщането на крилата „е принципно по-лошо“ от технологията на Мъск, смята събеседникът. Той поясни, че Мъск е задействал двигателя, който е използван за ускорение, тоест в обратно направление той вече действа като такъв за кацане.

Но системата за кацане с крила може да има своите преимущества, смята Йонин. „Всяка технология си има плюсовете и минусите. Това е все едно да сравниш „Ферари“ с трактор, на път е по-добро първото, но на разораната нива – вторият“, отбелязва той.

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » ср юни 06, 2018 6:16 pm

Изображение

Днес, на 6-ти юни, в 14:12 ч. българско време от стартовата площадка №1 (известна още като Гагарински старт) на космодрума Байконур излетя космическата ракета "Союз-ФГ" с пилотирания космически кораб "Союз МС-09".

Осем минути и 48 секунди от началото на полета "Союз МС-09" се отдели благополучно от третата степен на ракетата-носител и започна самостоятелен полет към "Международната космическа станция". Скачването е планирано за петък, осми юни в 16:07 ч. българско време.

На борда на кораба пътуват трима души, от които само един е ветеран. Това е астронавтът на Европейската космическа агенция (ЕКА) Александър Герст (42 г.). Герст е родом от Германия, а по професия е геофизик. Лети за пръв път в космоса през 2014-та година като участник в шестмесечна мисия на "Международната космическа станция".

За Сергей Прокопиев (Русия) и Серина Ауньон-Чанслър (САЩ) това е първи космически полет. Прокопиев (43 г.) е избран за кандидат-космонавт през 2010 година, а преди това е бил военен пилот на бомбардировач "Ту-160". Серина Чанслър (42 г.) притежава бакалавърска степен в областта на електрическото инженерство. Избрана е за кандидат-астронавт през юни 2009 година.

Тримата членове на екипажа са придружени от робота "Саймън" (лат. CIMON, съкратено от Crew Interactive Mobile Companion). "Саймън" е първият робот с развит изкуствен интелект, който лети в космоса. Подобен на футболна топка и тежащ 5 килограма, роботът е създаден да се рее свободно в "Международната космическа станция" и да работи в близост до астронавтите. Дроидът разпознава лица и гласове, може и да говори. Той ще работи най-вече с Александър Герст, а една от основните научни задачи е да се провери как присъствието на машина с изкуствен интелект ще повлияе на психологическото състояние на малък екип, който се намира далече от Земята.

В космическите форуми вече се шегуват за приликата между "Саймън" и измисления компютър "ХАЛ 9000" от филма "2001: Космическа одисея". И все пак очакванията са, че роботът няма да причини бели на станцията, а ще бъде верен помощник.

https://www.roscosmos.ru/25140/

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » пет юни 08, 2018 9:22 am

Човечеството изучава Марс с помощта на роботизирани космически апарати в продължение на повече от пет десетилетия, но през това време един въпрос винаги убягваше на учените: има ли на Червената планета органични молекули, които представляват структурните блокчета на живота? Без да знаем отговора на този въпрос, не можем да отговорим и на най-големия: има ли живот на Марс?

Сега, благодарение на измервания, направени от "Кюриосити", отговорът на първия въпрос е ясен: да, на Марс има органични съединения! Но това все още не значи, че сме открили живот на Марс. Наличието на органика е задължително, но недостатъчно условие. Органичните молекули изграждат живота, но самите те могат да се получат и по небиологичен път.

"Дали това са признаци за живот на Марс? Все още не знаем, но тези резултати ни показват, че сме на правилния път", съобщава Майкъл Майър, водещ учен към марсианската изследователска програма на НАСА.

Откритието за наличие на органични молекули на Червената планета ще бъде публикувано в научното списание "Сайънс" на 8-ми юни. "Кюриосити не ни е показал какъв е източникът на органичните молекули", казва Джен Айдженброуд от космическия център на НАСА Годард и водещ автор на една от двете нови научни статии в "Сайънс". "Но дали те представляват следи от древен живот, дали са били храна за този живот, дали са съществували в отсъствието на живот, тези органични съединения в марсианските минерали съдържат химични белези за планетарните условия и процеси".

Днес повърхността на Марс се счита за негостоприемна, но има ясни доказателства, че в далечното минало марсианският климат е позволявал наличието на течна вода на планетата. Водата е задължително условие за живот. И още, благодарение на "Кюриосити", ние знаем, че някогашното езеро, което се е намирало на мястото на днешния кратер Гейл, е притежавало всички нужни условия, за да се развие животът.

Защо е отнело толкова време на учените да потвърдят наличието на органични вещества на Марс? За пръв път спускаеми апарати кацат върху самата повърхност на планетата през 1976 година в рамките на програмата "Вайкинг". Двата апарата притежават по един газов хроматограф с мас спектрометър, които могат да нагряват почвата и да изучават изграждащите я молекули. За съжаление спектрометърът не открива следи от органични съединения, освен хлорометан и дихлорометан. Учените обаче заключават, че тези съединения са попаднали на Марс вторично, благодарение на замърсяване от наземната техника. Предварителният извод към това време е, че повърхността на Марс е стерилна и няма никакви признаци за живот.

През 2008 година обаче всичко се променя. Спускаемият апарат "Феникс" каца на Марс и открива перхлорати. Изследователите съобразяват, че ако в почвата на Марс има органични съединения, при нагряването на пробата преди анализа с мас спектрометъра ще се стигне до унищожаването им вследствие на реакцията с перхлоратите. Тогава, дори и да има органика на Марс, тя няма да може да бъде открита.

Но "Кюриосити", който каца на Марс през 2012 година, е екипиран с доста по-мощен уред. Той може да нагрява почвата при много по-високи температури от предишни инструменти, надхвърлящи 500 Целзиеви градуса. При това положение действието на перхлоратите може да бъде избегнато. И резултатите са положителни! "Кюриосити" открива набор от органични молекули на Марс, включително ароматни и алифатни съединения! В марсианската почва има бензен, толуен, пропан, бутен.

Освен органичните съединения, "Кюриосити" е направил още едно важно откритие - засечени са сезонни вариации в метана, намиращ се в марсианската атмосфера. Измерванията са направени в рамките на три марсиански години, които се равняват на шест земни години. Защо тези вариации съществуват? Не е изключено да има някакви обикновени химични процеси, но учените не могат да изключат и биологичен произход. Все пак пикът на метан е през лятото, а спадът - през зимата.

Безспорно откритията са много важни. Да, те все още не са стопроцентово доказателство за наличието на живот. Но ако на Марс има живи организми, безспорно някой ден ще ги открием. Вероятно обаче няма да се случи рязко, като миг на "еврика", а както миналата година написа сръбският учен Милан Чиркович, откритието на живот ще е бавен и поетапен процес.
https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php? ... l&rst=7154

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » чет юни 14, 2018 11:09 am

Китайските медии официално оповестиха, че комуникационният спътник "Чьечиао", който в края на годината ще осъществява радиовръзката между Земята и кацащия на обратната страна на Луната апарат "Чанг'e 4", днес влезе успешно в своята окончателна орбита

Напомням на читателите, че "Чьечиао" бе изстрелян успешно на 21-ви май. Той влезе в т.нар. хало орбита около втората точка на Лагранж Л2, намираща се на разстояние 65 000 разстояние от Луната. Пътешествието на комуникационния спътник отне повече от 20 дни.

"Този спътник е първият комуникационен спътник, работещ в тази орбита, и ще положи основите за "Чанг'e 4", която се очаква да се превърне в първата меко кацаща и самоходна мисия от обратната страна на Луната", съобщи Чжан Хонтай, президент на Китайската академия по космически технологии.

Концепцията за хало орбита около Л2 е разработена за пръв път от космически експерти през 50-те години. Това е стабилна орбита, което ще рече, че "Чьечиао" би следвало да остане в нея дълго време без да изразходва гориво.

http://europe.chinadaily.com.cn/a/20180 ... 222e6.html
http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-2 ... rget-orbit

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 709
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » ср юли 25, 2018 7:11 pm

Откриха вода на МАРС!
Днес Европейската космическа агенция (ЕКА) съобщи за голямо откритие, направено с помощта на автоматичната междупланетна станция "Марс Експрес". На Червената планета е намерено езеро от течна вода! Откритието е много важно, защото се отличава от всичко, което е писано досега по темата за марсианската вода. Не, това не е поредното откритие за замръзнала вода (лед) на Марс. Това не е откритие за голям воден басейн в миналото.

Не, това е откритие за воден басейн от течна вода в днешно време!

Учените са успели да намерят доказателства за присъствието на басейна на базата на данни от гигантския 40-метров радар MARSIS, монтиран на борда на "Марс Експрес". Ето как работи технологията: радарът изпраща пулсации към повърхността, след което се пресмята времето, за което те пристигат обратно и каква е тяхната сила. Това дава информация за свойствата на материала, който се намира под повърхността, което от своя страна осигурява възможност да се направи карта на подповърхностната топография.

Радарните изучавания на "Марс Експрес" показват, че южният полярен регион на Червената планета е изграден от много слоеве лед и прах, които се простират до дълбочина от километър и половина. В рамките на зона, широка 20 километра, е открит материал с много висока отражателна способност.

Анализирайки свойствата на отразените радарни сигнали и имайки предвид състава на слоестите наноси и очаквания температурен профил под повърхността, учените интерпретират яркия регион като посредник между леда и стабилно тяло от течна вода, богата на солени, наситени седименти. За да може подобно водно езеро да се визуализира на радара, то трябва да е поне няколко десетки сантиметра дебело.

"Тази подповърхностна аномалия на Марс има радарни свойства, които съвпадат с тези на водата или богатите на вода седименти", съобщава Роберто Оросей, ръководител на експеримента MARSIS и водещ автор на статията в сп. "Сайънс", публикувана днес. "Това е просто един малък регион, който проучваме, вълнуваща перспектива е да мислим, че може да има и още от тези подземни водни джобове нейде другаде, където чакат да бъдат открити".

Марсианското езеро силно напомня на езерото Восток, което се намира на около 4 километра под Антарктида. Знае се, че някои микроби биха могли да живеят в подземните водни басейни. Но дали такива има (или е имало) и в езерата на Марс? Това е отворен въпрос и той ще бъде изучен от други мисии, като настоящата "ЕкзоМарс-Трейс Газ Орбитър" и бъдещия марсоход от втората част на програмата "ЕкзоМарс".

Напомням на читателите, че мисия "Марс Експрес" е изстреляна на 2-ри юни 2003 година. Тя пристига в орбита около Червената планета на 25-ти декември същата година и продължава да работи успешно до ден днешен.
http://www.esa.int/Our_Activities/Space ... south_pole

admin
Site Admin
Мнения: 1115
Регистриран: съб апр 21, 2018 12:30 pm

Re: Космическа тема

Мнение от admin » чет юли 26, 2018 10:51 pm

Накратко - корабът на Вирджин Галактик днес достигна до 52 км височина! При следващия полет се очаква официално да преминат 80 км граница, която в Щатите се приема за начало на Космоса.

Потребителски аватар
Восток
Мнения: 3535
Регистриран: нед май 20, 2018 9:22 pm

Re: Космическа тема

Мнение от Восток » нед авг 19, 2018 2:07 am

Изображение
"Война должна вестись не против России, а исключительно для свержения большевизма. Нельзя смешивать СССР с Россией, советскую власть с русским народом, палача с жертвой."

Потребителски аватар
thorn
Site Admin
Мнения: 5260
Регистриран: съб апр 21, 2018 10:56 pm

Re: Космическа тема

Мнение от thorn » пон авг 20, 2018 10:11 am

Трима високопоставени представители на руското ракетно-космическо предприятие "Енергия" бяха арестувани за корупция,

предава БТА, позовавайки се на агенция "Франс прес". Задържаните са Алексей Белобородов - заместник-директор на компанията, която произвежда пилотираните космически кораби "Союз" и товарните "Прогрес", и двама негови подчинени. На тримата са повдигнати обвинения в опит за измама.

Следственият комитет на Русия отбелязва, че арестите са били извършени в рамките на разследване, водено с "активната помощ" на Федералната служба за сигурност.

В края на миналия месец ФСС проведе няколко обиска, насочени срещу руския космически сектор, в съответствие с разследване за държавна измяна, съобщиха местни медии. Те бяха проведени в Централния научноизследователски институт по машиностроене (ЦНИИмаш) - главния изследователски институт на руската космическа промишленост - чийто служител Виктор Кудрявцев бе арестуван.

Според в. "Комерсант" десетина служители от сектора са заподозрени, че са предали на западни тайни служби секретна информация за проекти за руски хиперзвукови оръжия.

В началото на март руският президент Владимир Путин се похвали с нови, по думите му, непобедими хиперзвукови и подводни оръжия, разработени от неговата страна.
https://dnes.dir.bg/svyat/arestuvaha-vi ... ski-sektor

Eguo
Мнения: 4133
Регистриран: нед май 13, 2018 2:05 pm
Местоположение: Русия

Re: Космическа тема

Мнение от Eguo » ср сеп 12, 2018 9:11 am

Набирает обороты скандал с дыркой во внешнем корпусе корабля Союз.
Дырка привела к разгерметизации корабля на орбите в августе 2018 г.

Д.Рогозин «Ситуация оказалась намного сложнее, чем мы думали раньше»
https://www.kommersant.ru/doc/3738617


Первоначальная версия была, об ошибочно просверленной и заделанной на заводе дырке.
Далее была версия о диверсии еще на Земле.

теперь появилась версия о том, что дырку просверлили уже на орбите.

П.С.
Стоит вспомнить, что на космической станции МИР в свое время произошел пожар по вине американского астронавта, что ускорило решение о затоплении российской космической станции.

П.П.С.
ИМХО - дырка не была просверлена на орбите, а была намеренно сделана на Земле.
Диверсия.

Отговори