Космическа тема

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 231
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » вт май 29, 2018 4:25 pm


Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 231
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » вт май 29, 2018 10:21 pm

Днес частната компания Върджин Галактик измина още една стъпка по пътя на комерсиализацията на космонавтиката, след като космическият кораб "Юнити" от серията "СпейсШипТу" проведе успешно втория си тестов ракетен полет! Двигателят на кораба работеше в продължение на 31 секунди, а достигнатата височина според официалното прессъобщение на компанията бе 35 километра. Имайки предвид, че Върджин Галактик използва 80-километровата граница, която в САЩ обозначава прехода между земната атмосфера и космическото пространство, можем да кажем, че днес "Юнити" измина близо половината път до космоса! Едва първата половина на 2018-та сме, а с тези два ракетни полета зад гърба си частната компания наистина може да се превърне в първата, осъществила до края на годината пилотиран космически полет.

Изображение

Също както при полета на 5-ти април, така и днес "Юнити" бе пилотиран от Марк "Форджър" Стъки и Дейв Макей. Самолетът-носител "Ийв" беше управляван от Никола Песил и СиДжей Стъкроу.

Смисълът на днешния полет бе да се съберат данни по време на свръхзвуковата фаза (достигнатата скорост бе 1.9 Маха), като бяха използвани сходни параметри с тези, които ще се ползват и при комерсиалните полети. Полетът беше наблюдаван от самия Ричард Брансън, създател на компанията.

"Днес ние станахме свидетели на "Юнити" в неговата естествена среда, летейки бързо със своята ракетна мощ, с нос, насочен твърдо нагоре към черното космическо небе", коментира Брансън след завръщането на кораба. "Пътеката, която "Юнити" проправя, е една от многото, по която хиляди от нас ще поемат след време, и тя ще помогне да споделим перспектива, която е съдбоносна за решаването на някои от най-големите предизвикателства за човечеството на Земята".

Екипът от инженери вече анализира събраните данни от днешния полет и ще подготви "Юнити" за ново изстрелване.

Междувременно Ричард Брансън посети съоръжението на фирмата СпейсШип Кампъни, която произвежда два нови космически кораба за нуждите на Върджин Галактик.

Напомням на читателите, че Върджин Галактик иска да предлага туристически полети за всеки един желаещ да посети космоса. За съжаление в миналото плановете на компанията се сблъскаха с неочаквани трудности. Най-тежкият момент бе на 31-ви октомври 2014 година, когато първият кораб "Ентърпрайз" се разпадна над пустинята Мохаве малко след запалването на двигателя. При инцидена загина пилотът Майкъл Олсбъри, а неговият колега Питър Сийболд бе тежко ранен. Мнозина прогнозираха, че краят на компанията е близо, че няма как тя да продължи напред след такава публична трагедия. Но Върджин Галактик се съвзе, като на 8-ми септември 2016 г. новият кораб "Юнити" летя за пръв път в прикачено състояние. На 3-ти декември 2016-та корабът за пръв път летя самостоятелно на планиращ полет, а на 5-ти април 2018-та бе проведен първият реален ракетен полет.

С достигнатата днес височина от 35 километра Върджин Галактик почти изравни съветските постижения от 70-те години. Пилотът Александър Федотов е достигнал височина от близо 38 километра със своя силно модифициран самолет "МиГ-25" през 1977-ма - това е досегашният рекорд за реактивен самолет. Ракетоплани като "Юнити" обаче ще трябва да са в състояние да достигнат и по-голяма височина, чак до космоса.

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 231
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » пет юни 01, 2018 10:11 pm

Изображение
Бюджетните съкращения на Роскосмос ще доведат до невъзможност да създаде своята ракета от среден клас "Союз-5", предвидена като конкурент на американската ракета носител Falcon 9 на компанията SpaceX, заяви пред РИА Новости научният ръководител на Института за космическа политика Иван Моисеев.

"Можем да кажем, че това, което доскоро планирахме - свръхтежка ракета - не ни е необходима, защото нямаме товари за нея, а за нея ще отидат един милиард само за предварителен проект. Така че е съмнителна целесъобразността на разработката на Нова ракета носител, защото добре е известно колко товари имаме да извеждаме и тяхното количество няма да нараства много ", коментира експертът.

Според него ракетите, които Русия притежава "се справят доста добре с товарния поток". Освен това, новата ракета Ангара практически не се използва, а за нея са изразходвани значителни бюджетни средства. "Трябва да се прави нова ракета, ако има зада
ча да достави нещо, което старите ракети не могат", добавя Мойсеев.

"Союз-5" се разработва от корпорация "Енергия" като бъдеща основна руска ракета със среден клас.

Първият старт на ракетата носител се предвижда за 2022 г. от космодрума Байконур. "Союз-5" е всъщност една подобрена версия на руско-украинската ракета "Зенит" и е обявена като конкурент на американската Falcon 9 на компанията SpaceX.

"Союз-5" представлява двустепенна средна ракета. Стартовата маса на носителя е около 530 тон, дължина 61,87 метра (с транспортния пилотиран кораб „Федерация” - 65,9 метра), диаметър 4,1 метра, двигателят на първата степен е РД171МВ, двигателят на втората степен е РД0124МС. Компоненти на горивната смес: окислител – течен кислород, гориво - нафтил. Може да изведе 18 тона полезен товар на ниска околоземна орбита от космодрума Байконур.
https://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/ ... 08896.html

Потребителски аватар
thorn
Мнения: 356
Регистриран: съб апр 21, 2018 10:56 pm

Re: Космическа тема

Мнение от thorn » съб юни 02, 2018 12:20 am

Жалко.

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 231
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » вт юни 05, 2018 9:34 am

Марсоходът на НАСА "Кюриосити" за пръв път успя да анализира скални проби на Марс след октомври 2016 година! С това НАСА можа да преодолее повреда на пробивната машина, който порази марсохода през декември същата година.
Изображение

Машината използва два стабилизатора, за да може да се застопори към скалите. За съжаление повреден мотор пречи на бургията да се разгъва и свива между тях. След месеци усилия екипът на мисията успя да разработи нов метод за пробиване на скали. "Кюриосити" вече използва цялата си роботизирана ръка, за да изтласква бургията напред - по същия начин, по който майстор у дома би използвал бормашина, за да пробие отвор в стената. Разликата е, че майсторът го прави спонтанно, без да се замисли, докато програмирането на робот за същата цел е истинско предизвикателство.

На 20-ти май "Кюриосити" проби нова скала на Марс, а на 31-ви май беше приложен иновативен метод за преразпределянето на скалния материал и подаването му към научните инструменти. По принцип марсоходът е екипиран със специален прибор, който може да извършва това разпределяне, но в настоящото положение на бургията екипът няма достъп до него. Новият метод е разработен с помощта на тестов марсоход, намиращ се тук, на Земята. Отне известно време да се приложи и на Марс, тъй като там атмосферата е разредена, а гравитацията - по-слаба. Екипът трябваше да внимава - твърде малко доставени проби би било недостатъчно за техния анализ, а твърде много би задръстило отверстията на научните прибори или би компрометирало бъдещи изследвания.

Сега най-накрая усилията се увенчаха с успех. До този момент пробите успешно са доставени към минералогичната лаборатория, а през следващите дни ще бъдат доставени и към химичната лаборатория.

"Научният екип беше уверен, че инженерите ще сполучат - толкова уверен, че се придвижихме назад към място, на което пропуснахме да пробиваме", съобщи Ашуин Васадава, водещ учен от мисията. "Ходът даде резултат и сега имаме ключова прова, която иначе можеше никога да не получим. Твърде забележително е да преживеем момент като този пет години от началото на мисията. Това означава, че можем да възобновим изучаването на планината Шарп, която "Кюриосити" изкачва, с нашия пълен набор от научни инструменти".
https://www.nasa.gov/feature/jpl/mars-c ... in-action/

Потребителски аватар
thorn
Мнения: 356
Регистриран: съб апр 21, 2018 10:56 pm

Re: Космическа тема

Мнение от thorn » вт юни 05, 2018 4:13 pm

Тези поне се занимават с нещо смислено.

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 231
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » ср юни 06, 2018 9:19 am

Това според мен е оттатък фантастиката, но звучи интересно!
Изображение

Изглежда, че руските космически разработчици са започнали да вземат пример от Илон Мъск. Появиха се съобщения за възраждане на полузабравения проект за руска многостепенна ракета с връщащи се на Земята степени. Ще може ли предлаганата технология да бъде истинска конкуренция на американските ракети?

В Русия разработват многостепенна, завръщаща се космическа ракета, съобщи ръководителят на проектната група на Фонда за перспективни изследвания (ФПИ) Борис Сатовский.

Заместник директорът на Авиационния комплекс „С.В. Илюшин“ по управлението на проектите Дмитрий Герасимов заяви, че разработчиците са създали няколко варианта на многостепенната ракета носител. Според него след изучаването на проектите на многостепенните ракети-носители, специалистите са решили, че за Русия най-интересно е завръщането чрез самолет.

Над проекта работят специалисти от Фонда за перспективни изследвания, „Роскосмос“ и Експериментален машиностроителен завод „Мясищев“, влизащ в дивизиона транспортна авиация на ПАО „ОАК“. Сега проектът е завършен, обликът на ракетата е определен и през 2022 г. се планират полетни изпитания. „Резултатът от изследванията трябва да стане напълно функциониращ демонстратор с ракетни двигатели, който да може да изпълни целия цикъл от изпитания, започвайки от старта и извеждането на необходимата височина, до завръщането и автоматичното кацане“, отбеляза Герасимов.

В такъв случай това ще бъде първата ракета от подобен тип н Русия. Според Сатовский, „инженерно-конструкторските изработки показаха достатъчна технологична готовност за създаване на демонстратор“.

Става дума за ракетно-космическа система от свръхлек клас, която може да извежда в космоса полезен товар с маса до 60 кг. Ракетата ще се стартира от мобилни пускови комплекси. Очаква се на височина от 59-66 км. първата степен да се отделя и приземява „на обичайна писта“. „ В базовата конструкция във завръщащия се блок ще бъде използвано правоъгълно крило с голям размах и класическо опашно оперение“, съобщи Сатовский. При завръщането ще се задейства „модифициран сериен турбореактивен двигател“.

Фондът очаква, че извеждането на полезния товар ще стане 1,5-2 пъти по евтино. Планира се всеки блок да се разчита на 50 полета без замяна на водещите двигатели. Двигателите ще работят с криогенно гориво „течен-кислород, втечнен метан“.

При разработката на новата ракета се използва технология от проекта „Байкал“, който е за ускорителя с многократна употреба на първата степен на ракетата-носител „Ангара“. Разработен е в Държавния космически научно-производствен център „Хруничов“ съвместно с НПО „Молния“. Основната идея на проекта е в това, че изпълняващия задачата ракетен ускорител, отделил се от носителя, автоматично да се връща на мястото на старта и да се приземява на самолетна писка като крилат безпилотен летателен апарат. За това на опашния отсек ще се постави оперение – кил с рул, към междублоковия отсек ще се прикрепя крило, а в главната защитна обвивка ще поставят турбореактивен двигател.

Идеята за завръщането на ракетните блокове и тяхната многократна употреба отдавна тормози умовете на инженерите. По подобен начин искат да направят блок „А“ на лунния носител Н1, американците опитват да направят надуваемо крило за „Сатурн 5“. Накрая, парашутите спускат в Атлантическия океан твърдогоривните ускорители на „Шътъл“, парашутно-ракетна система за спасение е изпитвана (но не и в реални полети) за първата степен на „Енергия“. И да не говорим за множеството по-малки проекти, в това число и много нови, такива като ракетата „корона“. Единственото изключение става известният проект на Илон Мъск – той успява да създаде и успешно да изпита завръщащи се ракетни степени.

Проектът „Байкал“ е представен пред публиката още преди 17 години на изложението МАКС-2001, но тогава не отива по-далеч от макет. Един от проблемите на многократните ракетни степени е повишената маса в сравнение с универсалните ракетни модули (18 срещу 8,5 тона) и снижаването на товароподемността едва ли не два пъти. И това не е единственото затруднение.

„В схемата, предлагана за „Байкал“ е необходим допълнителен двигател. Той трябва да се разработи, няма го в природата. И той трябва да се пренесе.Разработката струва скъпо, тежи много. Освен крилата се нуждаят и от специално оборудвано летище, заяви ръководителя на Института по космическа политика Иван Моисеев. С един поглед на схемата може да се каже, че това няма да е необходимо, убеден е той.

Член-кореспондентът на Руската академия по космонавтика „Циолковски“ Андрей Йонин се придържа към друго мнение. „Понякога технологиите се раждат без да им е дошло времето“. Поради това проектът „Байкал-Ангара“ не е осъществен навремето. Освен това многократно използваните степени имат смисъл, когато има голям товаропоток и благодарение на него може да се снижи стойността на старта. В началото на века няма голям товаропоток, посочи той.

Бившият директор на „Роскосмос“ Игор Комаров, говорейки за успехите на SpaceX на Илон Мъск заяви, че сега завръщащите се степени дават едва 10% икономия в сравнение с еднократните, но в „Роскосмос“ виждат бъдещето именно в ракетните степени за многократна употреба.

Разработката на подобни ракети е „световна тенденция, ако искате мода“, отбеляза Моисеев. Със създаването на свръхлеки ракети за извеждане на малки товари се занимават САЩ, Китай, Европа. Но „при нас са малко такива малки товари“. Така че възниква въпросът – колко ще струва това и защо е нужно? Експертът напомни, че „когато има малко изстрелвания, това се превръща в излишен разход“.

Многократно използваните степени имат смисъл, убеден е Йонин. Въпреки това той подчертава, че за това е нужен голям товаропоток. Например Мъск предполага, че ще има такъв, защото той участва в разработката на спътниковата система Starlink за предоставяне на достъп към интернет към целия свят. Мъск има планове да стартира 10 хил. спътника. На първия етап, най-вероятно ще има значително по-малко, но „в близките години такъв огромен поток на изстрелванията ще се появи“, смята експертът.

„Освен това, ако се сравни с аналогичната система SpaceX, то предполагаемата система е по-тежка, по-скъпа и по-ненадеждна“, смята Моисеев. Да се вземе като образец „Байкал“ и да се направи от него на хартия една ракета е възможно. Но технологията с връщането на крилата „е принципно по-лошо“ от технологията на Мъск, смята събеседникът. Той поясни, че Мъск е задействал двигателя, който е използван за ускорение, тоест в обратно направление той вече действа като такъв за кацане.

Но системата за кацане с крила може да има своите преимущества, смята Йонин. „Всяка технология си има плюсовете и минусите. Това е все едно да сравниш „Ферари“ с трактор, на път е по-добро първото, но на разораната нива – вторият“, отбелязва той.

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 231
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » ср юни 06, 2018 6:16 pm

Изображение

Днес, на 6-ти юни, в 14:12 ч. българско време от стартовата площадка №1 (известна още като Гагарински старт) на космодрума Байконур излетя космическата ракета "Союз-ФГ" с пилотирания космически кораб "Союз МС-09".

Осем минути и 48 секунди от началото на полета "Союз МС-09" се отдели благополучно от третата степен на ракетата-носител и започна самостоятелен полет към "Международната космическа станция". Скачването е планирано за петък, осми юни в 16:07 ч. българско време.

На борда на кораба пътуват трима души, от които само един е ветеран. Това е астронавтът на Европейската космическа агенция (ЕКА) Александър Герст (42 г.). Герст е родом от Германия, а по професия е геофизик. Лети за пръв път в космоса през 2014-та година като участник в шестмесечна мисия на "Международната космическа станция".

За Сергей Прокопиев (Русия) и Серина Ауньон-Чанслър (САЩ) това е първи космически полет. Прокопиев (43 г.) е избран за кандидат-космонавт през 2010 година, а преди това е бил военен пилот на бомбардировач "Ту-160". Серина Чанслър (42 г.) притежава бакалавърска степен в областта на електрическото инженерство. Избрана е за кандидат-астронавт през юни 2009 година.

Тримата членове на екипажа са придружени от робота "Саймън" (лат. CIMON, съкратено от Crew Interactive Mobile Companion). "Саймън" е първият робот с развит изкуствен интелект, който лети в космоса. Подобен на футболна топка и тежащ 5 килограма, роботът е създаден да се рее свободно в "Международната космическа станция" и да работи в близост до астронавтите. Дроидът разпознава лица и гласове, може и да говори. Той ще работи най-вече с Александър Герст, а една от основните научни задачи е да се провери как присъствието на машина с изкуствен интелект ще повлияе на психологическото състояние на малък екип, който се намира далече от Земята.

В космическите форуми вече се шегуват за приликата между "Саймън" и измисления компютър "ХАЛ 9000" от филма "2001: Космическа одисея". И все пак очакванията са, че роботът няма да причини бели на станцията, а ще бъде верен помощник.

https://www.roscosmos.ru/25140/

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 231
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » пет юни 08, 2018 9:22 am

Човечеството изучава Марс с помощта на роботизирани космически апарати в продължение на повече от пет десетилетия, но през това време един въпрос винаги убягваше на учените: има ли на Червената планета органични молекули, които представляват структурните блокчета на живота? Без да знаем отговора на този въпрос, не можем да отговорим и на най-големия: има ли живот на Марс?

Сега, благодарение на измервания, направени от "Кюриосити", отговорът на първия въпрос е ясен: да, на Марс има органични съединения! Но това все още не значи, че сме открили живот на Марс. Наличието на органика е задължително, но недостатъчно условие. Органичните молекули изграждат живота, но самите те могат да се получат и по небиологичен път.

"Дали това са признаци за живот на Марс? Все още не знаем, но тези резултати ни показват, че сме на правилния път", съобщава Майкъл Майър, водещ учен към марсианската изследователска програма на НАСА.

Откритието за наличие на органични молекули на Червената планета ще бъде публикувано в научното списание "Сайънс" на 8-ми юни. "Кюриосити не ни е показал какъв е източникът на органичните молекули", казва Джен Айдженброуд от космическия център на НАСА Годард и водещ автор на една от двете нови научни статии в "Сайънс". "Но дали те представляват следи от древен живот, дали са били храна за този живот, дали са съществували в отсъствието на живот, тези органични съединения в марсианските минерали съдържат химични белези за планетарните условия и процеси".

Днес повърхността на Марс се счита за негостоприемна, но има ясни доказателства, че в далечното минало марсианският климат е позволявал наличието на течна вода на планетата. Водата е задължително условие за живот. И още, благодарение на "Кюриосити", ние знаем, че някогашното езеро, което се е намирало на мястото на днешния кратер Гейл, е притежавало всички нужни условия, за да се развие животът.

Защо е отнело толкова време на учените да потвърдят наличието на органични вещества на Марс? За пръв път спускаеми апарати кацат върху самата повърхност на планетата през 1976 година в рамките на програмата "Вайкинг". Двата апарата притежават по един газов хроматограф с мас спектрометър, които могат да нагряват почвата и да изучават изграждащите я молекули. За съжаление спектрометърът не открива следи от органични съединения, освен хлорометан и дихлорометан. Учените обаче заключават, че тези съединения са попаднали на Марс вторично, благодарение на замърсяване от наземната техника. Предварителният извод към това време е, че повърхността на Марс е стерилна и няма никакви признаци за живот.

През 2008 година обаче всичко се променя. Спускаемият апарат "Феникс" каца на Марс и открива перхлорати. Изследователите съобразяват, че ако в почвата на Марс има органични съединения, при нагряването на пробата преди анализа с мас спектрометъра ще се стигне до унищожаването им вследствие на реакцията с перхлоратите. Тогава, дори и да има органика на Марс, тя няма да може да бъде открита.

Но "Кюриосити", който каца на Марс през 2012 година, е екипиран с доста по-мощен уред. Той може да нагрява почвата при много по-високи температури от предишни инструменти, надхвърлящи 500 Целзиеви градуса. При това положение действието на перхлоратите може да бъде избегнато. И резултатите са положителни! "Кюриосити" открива набор от органични молекули на Марс, включително ароматни и алифатни съединения! В марсианската почва има бензен, толуен, пропан, бутен.

Освен органичните съединения, "Кюриосити" е направил още едно важно откритие - засечени са сезонни вариации в метана, намиращ се в марсианската атмосфера. Измерванията са направени в рамките на три марсиански години, които се равняват на шест земни години. Защо тези вариации съществуват? Не е изключено да има някакви обикновени химични процеси, но учените не могат да изключат и биологичен произход. Все пак пикът на метан е през лятото, а спадът - през зимата.

Безспорно откритията са много важни. Да, те все още не са стопроцентово доказателство за наличието на живот. Но ако на Марс има живи организми, безспорно някой ден ще ги открием. Вероятно обаче няма да се случи рязко, като миг на "еврика", а както миналата година написа сръбският учен Милан Чиркович, откритието на живот ще е бавен и поетапен процес.
https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php? ... l&rst=7154

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 231
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » чет юни 14, 2018 11:09 am

Китайските медии официално оповестиха, че комуникационният спътник "Чьечиао", който в края на годината ще осъществява радиовръзката между Земята и кацащия на обратната страна на Луната апарат "Чанг'e 4", днес влезе успешно в своята окончателна орбита

Напомням на читателите, че "Чьечиао" бе изстрелян успешно на 21-ви май. Той влезе в т.нар. хало орбита около втората точка на Лагранж Л2, намираща се на разстояние 65 000 разстояние от Луната. Пътешествието на комуникационния спътник отне повече от 20 дни.

"Този спътник е първият комуникационен спътник, работещ в тази орбита, и ще положи основите за "Чанг'e 4", която се очаква да се превърне в първата меко кацаща и самоходна мисия от обратната страна на Луната", съобщи Чжан Хонтай, президент на Китайската академия по космически технологии.

Концепцията за хало орбита около Л2 е разработена за пръв път от космически експерти през 50-те години. Това е стабилна орбита, което ще рече, че "Чьечиао" би следвало да остане в нея дълго време без да изразходва гориво.

http://europe.chinadaily.com.cn/a/20180 ... 222e6.html
http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-2 ... rget-orbit

Отговори