Космическа тема

Всичко за полетите, самолетите и космическите кораби
Кало
Мнения: 53
Регистриран: вт май 29, 2018 7:53 pm

Re: Космическа тема

Мнение от Кало » пет окт 12, 2018 10:06 am

thorn написа:
чет окт 11, 2018 10:30 pm
Кало написа:
чет окт 11, 2018 2:40 pm
Това е втората авария с пилотиран кораб в СССР/Русия след 1975 година, когато екипажът от двама души пак оцелява след кратък суборбитален полет при повреда на третата степен.

https://www.vesti.ru/doc.html?id=3070459&cid=8
Аз пък си спомням поне още една авария с пилотиран кораб в СССР. След 1975, по-точно 1979. Аварирал главен двигател, рисковано ръчно кацане по балистична траектория, екипажът оцелява по чудо. Единият от космонавтите се казваше Какалов. Кало, би трябвало да го помниш този полет, нали?
Ситуацията е напълно различна. Ако ще вървим по този критерий на оценка що е то авария, то тогава ще трябва да броим ВСИЧКИ пилотирани полети - и съветски, и руски, и американски, и прочее. Винаги, навсякъде, възникват някакъв вид проблеми, които водят до аварийна ситуация. При полета на Союз МС10 и носителя Союз ФГ тя е от тип аварийна ситуация при изстрелване и полет към орбита, каквито ситуации носят риска от 100% загуба на екипажа. В този аспект тежките аварии в историята на съветската/руската космонавтика са общо три. Но подобни са само две - вчерашната и тази от 1975 г. В този смисъл - това наистина е втората авария от катастрофичен характер.
Колкото до полета на Рукавишников и Иванов - там нямаше аварийна ситуация при излитане и достигане до зададена орбита, а отказ на двигателя на самия кораб, не на носителя. Проблемът се проявява на етап скачване със станцията Салют-6. Въпреки останалите опции за скачване, е оценено, че рискът е голям, затова и контролираният спуск към повърхността - единственото ръчно в него е намесата на Рукавишников, който изключва резервния двигател - продължил да работи извън зададеното му от програмата за кацане време. Което е и причина за по-остър ъгъл на вход в атмосферата, което води и до претоварване от около 10g, продължило повече от разрешеното. В един или друг аспект всяко едно навлизане в атмосферата е по балистична крива :).

Най-близкият до изброените два инцидента е този от 83-та със Союз Т-10-1 - тогава избухва пожар в ракетата-носител на стартовата площадка секунди преди самия старт. Ползвана е катапулната САС за спасение на екипажа - секунди преди големия взрив, космонавтите са невредими. Пожарът на стартовата площадка бушува близо ден.

Потребителски аватар
bukvite
Мнения: 548
Регистриран: съб апр 21, 2018 7:35 pm

Re: Космическа тема

Мнение от bukvite » пет окт 12, 2018 10:11 am

Всъщност колкото и странно да изглежда, това показа сигурността на руската техника - че в чрезвичайна ситуация успяха да спасят екипажа. Тия от совалката нямаха тази съдба при подобна ситуация.

Ivanov
Мнения: 184
Регистриран: нед май 13, 2018 5:10 pm

Re: Космическа тема

Мнение от Ivanov » пет окт 12, 2018 10:55 am

bukvite написа:
пет окт 12, 2018 10:11 am
Всъщност колкото и странно да изглежда, това показа сигурността на руската техника - че в чрезвичайна ситуация успяха да спасят екипажа. Тия от совалката нямаха тази съдба при подобна ситуация.
Показва и на кой колко му пука за екипажа !
1.2.2003 г.: Защо се разби преди 10 г. космическата совалка „Колумбия”?

Прочети повече в Blitz.bg: https://www.blitz.bg/obshtestvo/122003- ... 79691.html

Отговори